23 Şubat 2012 Perşembe

FATİH Projesi vol.2

Fatih Projesi'ni yazarken belirtmeyi unuttuğum bir nokta daha var. Almanya'nın eğitim sisteminde kurduğu makineden söz etmiştim. Peki bizdeki sistem ne alemde? 
Öncelikle bir öğrenci lise-1'i bitirdiği sene kendini sayısalcı, eşit ağırlıkçı, sözelci, dilci olarak tanımlamak zorunda. Tabi bunu yaparken de kurbağanın midesinin yerini bilmediği için mühendis olamaması gibi bir sorun da var. Bunlar yavaş yavaş sınav sistemiyle aşılıyor ancak yine de 14-15 yaşındaki bir çocuğun hayatının geri kalan kısmını etkileyecek bir karar almak zorunda olması ne acı. Tabi sınav sistemiyle aşılırken, öğrenciden sınavda hem kurbağanın midesinin yerini bilmesini hem de muson yağmurlarını bilmesini istiyorlar.
Bunun dışında asıl problem meslek seçimiyle alakalı. Normal şartlarda 17-19 yaş aralığındaki adaylar meslek tercihi yaparak üniversitelere giriş yapıyor. Ancak bu yaş aralığındaki bir kişinin meslekleri bilmek, kendi kişiliğini oturtmak, kendini tanımak, zevk alacağı mesleği bilmek gibi sorumluklara sahip olması nasıl beklenebilir. "Aldığım puan yanmasın" diye tıpın altına mühendislik nasıl yazılabilir.
Amerika'da bu sorunu çözmek için kolay bir yöntem yapmışlar.Liseden mezun olan bir öğrenci 2 yıl lise-üniversite arasında college denilen ara eğitimden geçiyor. Bizdeki 4 yıllık liseyi 4+2 şeklinde uygulayarak öğrencinin mesleki tercihini 2 yıl ötelemesini ve daha sağlıklı karar vermesini sağlıyorlar. Bu sistemin benzeri ülkemizde Sabancı Üniversitesi'nde uygulanmakta. ÖSS'den sonra Sabancı mühendislik tercihi yapan öğrenci 2 yıl ortak dersleri gördükten sonra 3. sınıfın başında mesleki tercihini gerçekleştiriyor. 
Bizdeki sistemin yanlışlığının sayısal örneğini de vereyim. Geçen gün Sabancı Üniversitesi'nde son sınıfta okuyan arkadaşım söyledi. Okula kayıt yaparken formalite icabı hangi bölümü okumak istediklerine dair tercih yapmışlar. Açıklanan sonuçlara göre öğrencilerin %46'sı 3.sınıfta mesleki tercihini değiştirmiş.Tabi bu sadece mühendislik içinde farklılık gösteren bir durum. Yani Sabancı'da tıp,ecza gibi bölümler olsa yüzdenin daha da yüksek çıkacağını görmek için kahin olmaya gerek yok. Bizim üniversitede böyle bir anket yok o yüzden sonuçları bilmiyorum ancak arkadaşlarımdan bildiğim hemen hepsinin mesleki pişmanlık içinde olduğu. 
"2 kişiden 1'i" kalıbı ülkede AKP'ye oy verenler için kullanılırken, aslında 2 kişiden 1'inin yanlış mesleki tercih yapmış olması çok daha büyük bir problem. Böyle bir anketin yapılması kimsenin işine gelmez tabi ki ama keşke 3.sınıflarda tekrar sorulsa ve ÖSS tercihleriyle karşılaştırılsa. Sistemin bozukluğunu göstermek; hükümetin işine gelmez ve muhalefetin uyanmasına neden olmazken belki "delikanlı" bir anket şirketi için adını duyurma fırsatı olabilir.   

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder